Kampanje for “riktig” bruk av GHB

 

Kampanjen er drevet av Foreningen tryggere ruspolitikk (FTR).

Det er ingen som mener at det er verre med tryggere rusbruk enn farlig rusbruk! Jeg kan ikke helt se hva det er med disse plakatene som vil føre til en tryggere rusbruk? Ja, folk ruser seg, men langt fra alle gjør det. Noen ruser seg, andre tar et aktivt valg om at de ikke vil prøve, noen er på fest og allerede ruset på alkohol når de får tilbudet om sterkere stoffer og sier ja selv om de egentlig ikke har lyst, andre tør ikke … kanskje tør de nå som de ser at bare de tar riktig dose så er det ikke farlig?

Det er viktig med informasjon og kunnskap om de ulike rusmidlene, det er jeg helt enig i. Måten dette er blitt gjort på med disse flåsete plakatene er jeg helt uenig i. Dette er ikke kunnskapsformidling, det er et reklamestunt.Jeg synes det minner om et hån mot alle de som har mistet sine kjære til rusen.

Hvis jeg tenker at hensikten til FTR kanskje var god, så har kampanjen bommet totalt. Denne reklamen (slik jeg oppfatter den) leses av alle og det kan i verste fall få motsatt effekt. Reklamen viser at det er ufarlig å bruke feks GHB og LSD bare du inntar det riktig. Jeg synes denne kampanjen er misvisende og ufarliggjørende!

Dette er ikke en informasjonskampanje eller en skadereduserende kampanje, det er en kampanje som bidrar til en ufarliggjøring og bagatellisering av rusmidler. Kjente mekanismer for de som ruser seg og deres pårørende. Bagatellisering er ofte en overlevelsesmekanisme, jeg brukte den som pårørende i mange år.

Rusmidler er potensielt farlig uavhengig av hvordan du inntar det og argumentet om at disse plakatens skal være med å gjøre det tryggere er jeg helt uenig i. På hvilken måte vil dette gjøre rusbruk tryggere? Disse plakatene er bare misvisende og gir feil inntrykk av farlige rusmidler.

Jeg mener disse plakatene må fjernes og er veldig glad for at flere politikere, organisasjoner og enkeltmennesker har engasjert seg.

Jeg heier på dere!🐯❤

 

 

 

4 kommentarer
    1. Jeg er enig med deg i at god informasjon om GHB ikke er nok. Man må også legalisere, før man virkelig kan ha kontroll over doseringene.

      1. Da er vi helt uenige. Denne reklameplakaten gir ikke informasjon den bagatelliserer et farlig rusmiddel. Kunnskap må gis i de rette rom med forskningsbasert og korrekt kunnskap.
        Legalisering av rusmidler er ikke veien å gå! Kunnskap derimot, det er bra!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg