Dop i møblerte hjem

Tegnet av Carolineanilz

 

Norge bak fasaden

Jeg er stor fan av serien og gleder meg til hvert program.

Men kveldens episode, Dop i møblerte hjem, synes jeg var lite nyansert.

Etter å ha sett episoden må jeg bare si noe! Hvorfor lage et program om rusavhengige og dagens ruspolitikk og glemme og/eller utelukke pårørende helt? Episoden og dagens ruspolitikk burde involvere og høre på pårørende, dette er deres liv også. Hvorfor vil ingen høre på oss som lever i denne verden sammen med de som ruser seg og får livet påvirket og i noen tilfeller helt ødelagt.

Jeg synes de viste et forenklet og «romantisert» bilde av rusavhengighet, i dagens episode. Mange rusavhengige lever et dobbeltliv med familie og jobb. Familien og ikke minst barna blir påvirket av dette på en ødeleggende og negativ måte, fordi om ikke resten av samfunnet vet om det – kanskje er det enda verre siden de er alene om denne hemmeligheten.

Rusavhengighet er en familielidelse og rammer en hel familie ikke bare enkeltpersonen som ruser seg. For meg som pårørende er det helt irrelevant om han ruser seg på medisin eller narkotika. Det får uansett samme konsekvenser for meg. Skal dere vise situasjonen rundt rusavhengighet må dere vise hele bildet og det inkluderer familie, venner, naboer og kollegaer.

Noen pårørende ville nok si at det er bedre at den som ruser seg dør enn at den de er glad i fortsetter å ruse seg. Jeg ønsket min egen bror død. Jeg ønsket fred og at han skulle få fred. Betyr det at jeg er et dårlig menneske?

Vi er mange, veldig mange pårørende … likevel er vi nesten usynlige i samfunnet og blir ikke regnet med i debatten rundt ruspolitikk eller i program som omhandler livet til rusavhengige …

Pårørende er på en måte baksiden av den rusavhengige, som ingen vil se, høre eller vite om … det er bedre å lukke øynene virker det som.

Det er snakk om et enormt antall pårørende som får livene sine ødelagt av å leve i konstant beredskap, fysiske og psykiske plager som gjør at de blir sykmeldt og mange blir uføre …

Hvis helsemyndighetene skal gi medisin til de tunge rusavhengige, hvilke hjelp vil helsemyndighetene gi til deres pårørende?

Jeg mener pårørende betaler en stor del av prisen. Pårørende fortjener å bli synlige, sett og hørt … ikke gå til grunne …

Hilsen en Usynlig Tiger

4 kommentarer
    1. Så enig i det du skriver 🙏jeg ble også litt provosert av den episoden! ❤️takk for at du setter ord på sider av pårørenderollen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg