Å være pårørende til en rusavhengig er en lang prosess.

Mens vi er i denne prosessen vil jeg så gjerne at vi alle skal respektere hverandre, for de valg vi tar underveis. Jeg vil gjerne støtte deg, selv om du tar helt andre valg enn meg. Uansett om jeg er enig eller uenig i dine valg så trenger du støtte og forståelse av likesinnede – det vil jeg gi deg! Og det håper jeg du vil gi meg også.

Det tok meg lang tid å komme dit jeg er i dag og det er ikke slik at mine svar er det rett for deg, akkurat nå … eller noen gang. Kan hende du kommer dit, kanskje kommer du ikke dit noen gang. Ingen andre kan tvinge frem svar og løsninger for deg, de kommer til deg etterhvert som du utvikler deg og tilegner deg nye erfaringer og ny kunnskap om hva som er rett for deg. Når jeg ser tilbake på alle årene jeg levde som medavhengig så ser jeg at jeg har lært sinnsykt mye. Ting jeg i dag mener og står for var ting jeg ikke tenkte på i starten, eller var totalt uenig i. Det har vært en lang prosess, en lang vei å gå, og den veien måtte jeg gå selv

En viktig erfaring jeg har gjort meg i min prosess er at ingen andre forstår hvordan jeg har hatt det hvis de ikke er pårørende til en rusavhengig selv. Jeg har også lært at det hjelper å snakke åpent og ærlig om min historie. Det har vært fantastisk å treffe andre pårørende som jeg kan dele erfaringer med og få en helt annen forståelse av enn fra mennesker som ikke har denne erfaringen.

Det er vanskelige valg, det vanskeligste for meg var å velge meg selv, sette meg selv i førersetet. Det var vanskelig å tro på at jeg var viktig nok og verdifull nok.

Jeg har snakket litt om dette sammen med to andre flotte mennesker fra Usynlige Tigre.

🐯USYNLIGE TIGRE PODCAST NR 3: «Prosessen pårørende til rusavhengige er i, å «lukke døra» og «hat»/støtte fra andre» 🐯

Lytt til den på:
www.usynligetigre.no/podcast 😃🎧🎤📻
– eller på Spotify, SoundCloud eller iTunes 🔊

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg