Ingen fest uten rus – drikker du ikke = festbrems!

Jeg er invitert på fest og gleder meg – det er kjempegøy! Treffe masse folk og bare kose meg … 

Drikker du ikke? Er det noe galt ??

Helt til jeg kommer på at jeg ikke har lyst til å drikke alkohol. Akkurat det er ikke et problem for meg, men det er ALLTID et problem for enkelte andre. Det fører faktisk til at jeg av og til drikker de gangene jeg egentlig ikke vil … Bare for å slippe maset: «hvorfor drikker du ikke? er du gravid?

Jeg må liksom være gravid hvis jeg ikke drikker … Må jeg virkelig ha en grunn for å ikke drikke alkohol, annet enn at jeg ikke har lyst til å drikke?

Gleden over å være invitert på fest går over til at jeg gruer meg, for jeg vet hva som kommer … drikkepress og masse oppmerksomhet på meg fordi jeg velger å kose meg og ha det gøy på fest uten alkohol. Det ender som regel med at det ikke er så gøy og at jeg føler meg som en festbrems …

Det høres ut som jeg er 18 år! Sannheten er at jeg er 40 år, det er voksne mennesker som driver med dette drikkepresset! Hvorfor er det så viktig at man må drikke, – bli rusa eller vær en festbrems?!

Jeg blir GAL … seriøst! Hvorfor må jeg drikke og hvis jeg drikker hvorfor må jeg drikke så mye og så fort? Jeg har gjort det i mange år, men nå har jeg fått nok av å drikke for mye, bli for full, gjøre utrolig dumme ting som jeg angrer på …

Jeg har en ungdomstid med heftig alkoholkonsum bak meg og jeg mener selv at jeg har hatt en problematisk alkoholbruk. Jeg ble alltid for full, gjorde alltid noe dumt, gikk alltid langt over grensen og hadde alltid black outs.

Dette førte igjen til at jeg skammet meg i ukesvis etterpå, det påvirket dagliglivet så mye at jeg i mange år har tenkt at jeg burde slutte å drikke når jeg ikke klarer å beholde kontrollen. 

Men de rundt meg trøstet, jo kom igjen bli med på fest, alle har gjort noe dumt i fylla- ikke tenk mer på det. 

De siste årene har jeg forandret mitt alkoholforbruk. Jeg har jeg kommet til det punktet at jeg faktisk ikke kan stå for den jeg blir når jeg er rusa, derfor velger jeg det vekk. Jeg kan godt drikke en cider eller to, men jeg drikker ikke så jeg blir rusa. Jeg liker det faktisk ikke, liker heller ikke den jeg blir. Det er ikke meg! 

Jeg er ferdig med det, jeg vil selv velge om jeg vil kose meg med eller uten alkohol … det har faktisk ingen andre noe med!

Hvis du konsentrerer deg om hva du drikker så skal jeg ta ansvar for hva jeg drikker og ikke!

 

 

11 kommentarer
    1. Kunne faktisk ikke bli mer enig. Jeg har også endret mitt syn på alkohol temmelig Radikalt og synes drikkepress er en uting uansett i hvilken alder det blir utøvd! Klem❤️

    2. Dette er et stort problem i de fleste aldersgrupper, og jeg som er i begynnelsen av 20 årene har akkurat den samme erfaringen som deg med alkohol. Derfor har jeg tatt et valg som innebærer å kutte det helt ut. Det tar mer av livskvaliteten min enn det gir meg. Man blir utrolig lei av maset, men bare husk at du oppnår en respekt fra andre selv om de ikke viser det der og da. Det viser at du er tøff nok til å ta valg som mange andre ikke tør. Mange er redde for å miste venner og det sosiale nettverket. Men hvem har sagt at man ikke kan ha 0 promille for å gå på fest? Du er et godt forbilde🙌🏼

    3. Så veldig enig med deg 👍😊 jeg er i 50-årene. Det er ikke noe bedre der. 🙈 Du skriver bra, godt å se det sort på hvitt. Vi er mange som har det sånn! ❤️ Tusen takk 🙏🌺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg