Bruken av rusmidler går kun utover brukeren!


Tegnet av Caroline Almås Nlsen

Det går nesten ikke an å komme lenger vekk fra sannheten enn dette! Er det virkelig opp til deg, brukeren, og bestemme hvor mye jeg skal tåle av ditt bruk og konsekvensene av dette?

Det første jeg tenker er at den som uttaler noe slikt ikke har noen som misbruker rus i nær omkrets. Alle andre vil vel kunne si at det går ut over de, når noen av deres nære har et problematisk bruk eller et rusproblem.

Det er trist å lese at oppegående mennesker uttaler dette! Jeg mener bruken går mer ut over de rundt enn bruker selv! Brukeren ruser seg vekk fra vonde følelser, ansvar … mens vi som står rundt blir tvungen til å kjenne på de følelsene, vi ruser de ikke vekk … Ofte er det vi nærmeste rundt som får kjenne på konsekvensene, brukeren var kanskje så rusa at h*n ikke husker noe likevel.

Derfor mener jeg bruken går mer ut over meg en den som ruser seg.

Jeg kan dra den enda lenger med å referere til forrige ukes avis hvor det sto at dobbelt så mange blir tatt for ruskjøring, jeg vet ikke hvor mange som ender i ulykker som går ut over andre … men regner med det er en del.

Så til du som mener bruken kun går ut over brukeren: Jeg skulle ønske det var så enkelt, men NEI, dessverre er det ikke slik! Bruken går ut over mange andre, både nære og tilfeldig personer.

4 kommentarer
    1. Ja det har du så rett i. Å si noe annet er veldig korttenkt. Vanskelig å forstå. Hva tenker de som uttaler dette tro.

    2. Ja det er veldig sant! Jeg har sagt mange ganger til en rusavhengig: hvis du hadde visst hvordan det påvirker de rundt deg og kjent hvor grusomt det er -hadde du aldri gjort som du gjør..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg