Du lurer ikke meg

Jeg har ofte tenkt at det går ikke an å være så dumsnill at man hjelper rusavhengige til å ruse seg eller at man er med å tilrettelegger for kriminalitet osv. Når jeg så andre familier ble jeg mange ganger helt oppgitt, at de kan gjør det – skjønner de ikke at de er ikke snille men dumsnille? Ser de virkelig ikke hva de gjør?

Dette fikk meg til å tenke på om jeg var dumsnill. Alle de andre var jo så dumsnille, de ble manipulert,  brukt og utnyttet og trodde bare de var snille, men ikke jeg, jeg visste bedre enn det! Og konkluderte med at nei, jeg er beinhard i mine krav til broren min og har kompetanse innen rusfeltet så han lurer ikke meg! Den levde jeg på en stund, ganske mange år faktisk, helt til jeg måtte krype til korset og innrømme at jeg har vært dumsnill, mange ganger ?

Du ringte og lurte på om jeg kunne hente deg og kjøre deg hjem. Jeg slapp det jeg hadde i hendene for å kjøre deg. Jeg ble jo så glad når jeg visste hvor jeg hadde deg og at du hadde det bra! Du sa vi måtte ta en liten omvei for du måtte bare levere noe. Jeg stoppet bilen utenfor et hus og så at du la noe i postkassa – da skjønte jeg det. Her sitter jeg i bilen med broren min og hjelper han og deale dop!

Jeg skulle bare være snill mot broren min, men satt igjen med en skikkelig uggen følelse av hvor dum jeg hadde vært. Allikevel var dette langt fra noe som fikk meg til å slutte å være dumsnill, det fortsatte i mange år etter denne hendelsen.

4 kommentarer
    1. Hei 😊 Du må ikke være så hard mot deg selv! Vi som har levd tett på en rusavhengig, skjønner hva du mener, men du var ikke dumsnill! Du visste ikke bedre, og gjorde det du trodde var riktig da du var i den situasjonen! Heldigvis har vi fått hjelp til å se hvordan vi tilrettela og muliggjorde, selv om det ikke var gjort over natta å forandre vår egen personlighet. Jeg klarte å komme meg ut av dette destruktive forholde, men ikke før sprekken kom, først da klarte jeg å gå. Fått et helt fantastisk nytt liv nå men ekte kjærlighet og null rus, bedrag, løgn og manipulering. Ha en fin dag ❤️

    2. Frøydis: Tusen takk for fine ord. Det er sant det du skriver vi må ikke være så harde mot oss selv … Godt å høre at du har et bra liv nå! Klem Merete

    3. Det du skrev om at du kjørte han å at han måtte stoppe en plass,for å legge noe i postkassa… Det samme gjorde jeg sammen med han… 😳skjønte etterpå hva det var jeg egentlig var med på..hvorfor fikk han meg med på det?har kjent på det mange ganger at ” hvorfor” gjorde jeg det… Mange triste minner.. Men samtidig mange gode også <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg