Sommerfugleffekten

Det er ikke de store tingene som skal til. Av og til er det små ting som skal til for å gjøre den store forskjellen i noens liv. Faktisk kan det være nok å stoppe opp, se noen inn i øynene og spør: Hvordan går det med deg?

Jeg hadde en sånn opplevelse når jeg gikk på videregående. Mi venninne hadde tatt liv av seg, det var så vidt jeg orket å reise på skolen – jeg følte ingen skjønte eller så meg. En av disse vanskelige dagene skulle bli veldig annerledes. Jeg husker det som om det skulle vært i går, husker hvor jeg sto, hva hun sa og den gode følelsen det gav meg – ho så meg og viste omtanke. Det var rådgiveren på skolen som stoppet meg i trappa på vei til klasserommet og sa; Merete hvordan går det med deg?

Dette er over 20 år siden! Der og da skjønte jeg ikke helt effekten av det – Sommerfugleffekten – men den lille gesten gjorde til at jeg følte meg sett. Jeg fullførte skolen og takker rådgiveren på skolen for det! Jeg har snakket med ho nå alle disse årene etterpå og takket henne for at hun brydde seg.

Dette er bare et lite eksempel på at av og til er det veldig lite til for å gjør stor forskjell.

 

Sommerfugleffekten: På 1960-tallet regnet meteorologen og matematikeren Edward N. Lorenz ut hvordan en sommerfugls ubetydelige vingeslag kunne føre til voldsomme vinder på andre siden av jordkloden. Dette har senere blitt kalt “Sommerfugl-effekten”. Noe så tilsynelatende lite og ubetydelig som et vingeslag fra en sommerfugl kan produsere en ørliten forandring i atmosfæren. Denne lille forandringen kan rett og slett være utgangspunktet for en rekke forandringer som til slutt fremkaller en tornado på andre siden av kloden.

http://www.betaniafauske.no/bonn.asp?art=185

#Sommerfugl #effekten #håp #familie #venner #avgjørende

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg