Jeg har lyst å takke en fagperson for uvurdelig hjelp.

Jeg har mange ganger vært redd for at broren min skal dø. Når det toppet seg og var akutt krise visste jeg ikke  hvordan skulle reagere, hva jeg skulle gjøre og følte meg veldig alene. Som pårørende til rusavhengig kan det være vanskelig å håndtere alle krisesituasjonen som oppstår, alene. For man er veldig alene … Jeg visste ikke hvem jeg skulle støtte meg til, for å få råd og veiledning til hvordan håndtere de ulike situasjonen som oppstod. Det var overveldende og skummelt …

Jeg møtte ved tilfeldigheter Wenche, som var ruskonsulent her jeg bor. Når krisen oppsto ringte jeg henne og fikk råd og tips til hvordan håndtere situasjonene. Det var alt fra hvordan jeg best mulig kunne hjelpe min bror, men jeg fikk også tips og råd om å ta best mulig vare på meg selv. Wenche var opptatt av at jeg måtte sette grenser for meg selv og huske å ta vare på meg selv. 

Jeg tror ikke Wenche aner hvor mye dette betydde, for som regel tror man at det er store ting som skal til for å endre ting – sånn er det ikke – ofte er det små ting som gjør store endringer i livene våre! Wenche hjalp meg med “små” ting, ga meg tips om å gjøre noe litt annerledes. Wenche er fagpersonen som i tillegg viste seg å være et medmenneske som tok meg på alvor. Hun fikk meg til å innse at jeg trengte å ta bedre vare på meg selv.

De råd og innspill hun ga satt i gang prosesser i meg som har gjort at jeg klarte å komme meg videre og bearbeide ting. Jeg har klart å komme styrket ut av situasjonen min. Jeg stolte på Wenche og hennes fagkompetanse, og følte meg trygg nok til å følge rådene hennes, fordi hun så meg. De rådene hun kom med var ikke nye for meg, men når hun som fagperson sa det klarte jeg å følge de. Rådene var de samme jeg ville gitt andre om de hadde spurt, men som var vanskelig for meg å stå bak og gjennomføre alene. Man blir blind av følelser og den galskapen man lever i og trenger at fagpersoner kan se ting fra de pårørendes ståsted. Sånn ble jeg best mulig rustet til å hjelpe broren min som jeg er så glad i, blant annet fordi jeg lærte å sette grenser for meg selv.

Tusen, tusen takk Wenche – du har vært min reddende engel!

#håp #hjelp #engel #rus #familie #maktesløs #talivettilbake

2 kommentarer
    1. Jeg er også glad for at du traff Wenche, det har jo hjulpet meg også eller hele familien ❤
      Klem fra lillesøster

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg