Hvorfor utsetter jeg meg for dette?

Jeg skal på Portalen i Kristiansand, snakke om bakgrunnen for boka, Det begynner og ligne et liv, og snakke om hvordan det er å være pårørende til en rusavhengig. Jeg skal også sitte i et panel sammen med andre pårørende (søstra mi og mammaen min) og fagpersoner. Vi skal sette fokus på pårørendes livskvalitet og muligheter for mestring.

NKS Veiledningssenteret for pårørende har ordnet alt det praktiske rundt arrangementet, og det er de skikkelig gode på i tillegg til at de har et veldig godt tilbud til pårørende. NKS har også bidratt i boka. Tusen takk til dere.

Jeg er der en time før det skal begynne, det er allerede begynt å komme folk. Når klokka er 14.00 er det smekkfullt i lokalet og noen må stå. Jeg blir nervøs, men samtidig ydmyk over at så mange ønsker å bruke av sin tid for å være sammen med oss disse timene. Det dunker i hodet og jeg har skikkelig sug i magen.

Grunnen til at jeg gjør dette, snakker om mine følelser og opplevelser som pårørende er fordi jeg ønsker større åpenhet og forståelse for hvordan vi har det. Samtidig ønsker jeg å nå ut til de som ikke tror det er andre som har det som dem. Jeg ønsker også å vise at jeg har et bra liv og at det er mulig å få det bedre, selv om det kan se veldig svart ut i perioder …

For en fin dag det ble! En flott samtale i panelet, med gode innspill og spørsmål fra de mange fremmøtte. Det er mange pårørende, jeg er ikke alene, selv om det føles sånn av og til. Jeg håper dere alle fikk noe godt å ta med dere videre på veien, det gjorde definitivt jeg!

Som en perfekt avslutning på hele arrangementet kom ei fra salen fram og synger amazing grace, for en fantastisk fin og følsom avslutning – takk!

Til alle dere som var med oss disse timenevil jeg bare si: tusen takk, for at dere kom, for innspill og gode spørsmål, for tilbakemeldinger etterpå og fine meldinger og gode ord.

Merete

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg