Barns Beste

Etter min artikkel, Pårørende de glemte ressursene!, en  sto på trykk i Fædrelandsvennen (www.fvn.no) kom det et svar i avisen fra Bente Birkeland som jobber i BarnsBeste. Jeg ble selvsagt veldig stolt og kry, jeg følte meg sett og tatt på alvor. Fagfolk er enig med meg, forskning viser det samme som jeg sier – som pårørende. Jeg har erfaringskompetanse og vet hva det vil si å leve med en rusavhengig i nær relasjon. Det koster mye tid og krefter, det er en voldsom belastning. Jeg satte livet mitt på vent i mange år, kjørte meg selv i grøfta og hadde ikke overskudd eller energi til annet enn å overleve. Jeg kan ikke få sagt det nok, hvor viktig det er å ta tak i problemene og bearbeide det skikkelig. Jeg har fått bearbeidet mye, ikke bare når jeg har gått til samtaler, men aller mest når jeg har vært i grupper hvor jeg har møtt andre, flotte mennesker, i samme situasjon. Jeg trengte ikke si noe, visst jeg ikke hadde behov, men jeg fikk jammen plassert ting og bearbeidet mye følelser bare av å se og høre på andre med lignede opplevelser. Jeg ante virkelig ikke hvilken krat og helende effekt det har å snakke med andre i samme situasjon. Det er så ubeskrivelig godt å kjenne på den følelsen at andre skjønner, vet hvordan det kjennes og ikke dømmer meg for det jeg sier og føler.

Jeg skjønner jo at andre kan synes det er å gå over streken og si at man ønsker sin egen bror død…. og jeg kan kjenne på det selv også, det er forferdelig å si noe sånt. Men det er sannheten!, og sannheten kan være hard og tøff. Men jeg har fått det mye bedre etter at jeg har sagt ting, fått det ut! Derfor velger jeg også nå å blogge om dette temaet, det er et tema som vi helst vil feie under teppe vi vil liksom ikke forholde oss til det. Jeg skjønner det godt, rusavhengighet er jævlig, jeg unner ikke min verste fiende å oppleve at noen de er glad i blir rusavhengige!

BarnsBeste finner du på Facebook http://facebook.com/BarnsBeste-145273652164268/?fref=ts de er et nasjonalt kompetansenettverk – barn som pårørende. Opprettet av Helse- og omsorgsdepartementet og drives av Helse Sør-Øst/Sørlandet sykehus HF. Hovedoppgaven deres er å samle, systematisere og formidle kunnskap, erfaringer og gode samhandlingstiltak i arbeidet med barn som pårørende.

 

svar på artikkel om pårørende

#rus #familie #avhengighet #vondt #levlivet #sjefiegetliv

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg