Gatemagasinet Klar

Mitt forrige blogginnlegg, PÅRØRENDE, DE GLEMTE RESSURSENE!, sendte jeg til fvn.no og det sto på trykk der for ca 3 måneder siden. Oddmund Harsvik, redaktør i Gatemagasinet Klar, kontaktet meg og ville gjerne snakke med meg om temaet – pårørende og medavhengighet – det var en god følelse. Han ville snakke med meg om min opplevelse, ikke om rusmisbrukeren.

Jeg hadde et fint møte med Oddmund, en skikkelig bra fyr! Med masse kompetanse og erfaring. Jeg lærte mye av han den dagen. Jeg er så glad han ville snakke med meg om det å være pårørende til en rusavhengig og om det å være medavhengig. Viktig tema som jeg mener bør få større fokus. Både for å forebygge at belastningen blir for stor for de pårørende og for at skal være best mulig rustet til å hjelpe den rusavhengige best mulig. En som er rusavhengig er et menneske som meg og deg, en som betyr mye for mange – en bror eller søster, pappa eller mamma, kjæreste, venn! Det er derfor det er så stor belastning å leve med en rusavhengig i nær relasjon. Jeg er så glad i broren min, vil så gjerne at han skal få et verdig liv, et liv han orker å leve – det fortjener han!

Jeg har et brennende ønske om at det skal bli mer fokus på de pårørende. Vi er viktige og det er et stort behov for de “tjenesten” vi utfører til den rusavhengige. Hvis vi blir samarbeidspartner i stedet for et nødvendig onde, så kan vi sammen med fagfolk gjøre underverker! Tilegner man seg  fagkunnskap og samtidig har egenerfaring, som man har bearbeidet,  blir man en skikkelig bra ressurs. Ofte er det små ting som gjør store forskjeller i mennesker liv!

Oddmund intervjuet meg og dette var i Gatemagasinet Klar 3/2016

Klar

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg